سیر تحول هواوی: تبدیل شدن کسب‌ و کار کوچک چینی به یک برند جهانی
نوشته شده توسط : ساحل

اشاره به نام هواوی برای اکثریت مردم یادآور برندی با جدیدترین و پیشرفته‌ترین محصولات در حوزه فناوری است. در واقع برند هواوی از زمان تاسیس خود در سال 1987 میلادی، مسیری طولانی را پشت سر گذاشته است. اکنون با گذشت بیش از 3 دهه از عمر هواوی این برند به رقیبی سرسخت برای تولیدات اپل و سامسونگ تبدیل شده است. اما راز موفقیت سریع هواوی چیست؟ در این مقاله ضمن بررسی تاریخچه هواوی به‌دنبال یافتن پاسخ پرسش مذکور هستیم.

تاریخچه

شرکت Huawei Technologies در سال 1987 در شهر شنژن چین و به‌عنوان یک عامل فروش محلی برای شبکه کابلی و تلفنی هنگ‌کنگ آغاز به کار کرد. با رشد انفجارگونه جمعیت شهری چین در سال‌های 1996 تا 1998، هواوی برای نخستین بار حوزه فعالیت خود را به مناطق شهری نیز توسعه داد. بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2030 جمعیت شهرنشین چین از مرز 1 میلیارد نفر فراتر خواهد رفت. همچنین تا سال 2025 جمعیت 221 شهر کشور چین به بیش از 1 میلیون نفر خواهد رسید؛ در حالی‌که این وضعیت تنها در 35 شهر اروپایی مشاهده خواهد شد. شهرهای پرچمعیت به شبکه‌های ارتباطی پیشرفته نیاز دارند و هواوی در راستای گسترش خدمات و حوزه سرویس‌دهی خود به پیشرفت‌های بسیار چشمگیری دست یافته است.

امروزه محصولات هواوی در بیش از 170 کشور دنیا مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بیش از یک‌سوم جمعیت جهان از خدمات و محصولات این برند استفاده می‌کنند. هواوی پس از شرکت‌های Alcatel-Lucent و سیسکو، سومین تولیدکننده بزرگ روترها، سوییچ‌ها و سایر تجهیزات ارتباطی در جهان به‌شمار می‌رود. طی سالیان اخیر این کمپانی به فضای بسیار رقابتی صنعت اسمارت‌فون نیز قدم گذاشته است.

به باور برخی ناظران، شانس هواوی برای تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین برندهای تکنولوژی در جهان بسیار ناچیز بود. اپراتورهای تلفنی و اینترنتی بخش عمده‌ای از مشتریان هواوی را تشکیل می‌دهند. این شرکت‌ها به منظور ارائه خدمات به مشتریان خود از تخصص هواوی و نه نام تجاری آن استفاده می‌کنند. حدودا 20 درصد جمعیت جهان در چین سکونت دارند و این موضوع به هواوی امکان داده تا علیرغم فشار آمریکا کماکان به روند روبه رشد خود ادامه دهد.

فعالیت هواوی در قالب 3 گروه تجاری مجزا

کسب‌ و کار هواوی به 3 گروه تجاری عمده قابل تفکیک است. گروه نخست متعلق به تجهیزات شبکه‌های بی‌سیم و ثابت، سرویس‌های جهانی، نرم‌افزار مخابراتی و ایده‌های انرژی شبکه است که توسط اکثر شرکت‌های مخابراتی بزرگ در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. طی یک دوره زمانی 7 ساله منتهی به سال 2012، مجموع رشد سالیانه خدمات تحت مدیریت هواوی از مرز 70 درصد فراتر رفت. این پدیده باعث شد تا هواوی به سریع‌ترین نرخ رشد در میان کلیه شرکت‌های ارائه‌دهنده تجهیزات مخابراتی جهان دست پیدا کند.

دومین گروه تجاری متعلق به کسب‌وکار سازمانی هواوی است. پس از ارسال و دریافت اطلاعات از طریق مجاری ارتباطی، داده‌ها بایستی تجزیه و تحلیل و ذخیره‌سازی شوند. این فرآیند از طریق تجهیزات حافظه و دیتاسنتر هواوی انجام می‌شود.

گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان، سومین شاخه تجاری کمپانی به‌شمار می‌رود. این واحد، کسب‌وکار مشتریان شخصی و اسمارت‌فون‌های کمپانی را مدیریت می‌کند. در آوریل سال 2017 هواوی از برنامه‌های خود برای راه‌اندازی کسب‌وکار ابری مستقل از طریق سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری خبر داد. اریک زو؛ مدیرعامل وقت کمپانی اعلام کرد که هواوی با همکاری برخی اپراتورها نظیر Duetsche Telekom در آلمان اقدام به راه‌اندازی پلتفرم ابری جدید و عمومی خود نموده است.

استراتژی راهبردی این گروه بر پایه الگوی “N+8+1” طراحی شده است. N مخفف دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا نظیر چراغ‌های روشنایی، محصولات امنیتی و تولیدات مرتبط با محیط‌ زیست است. عدد 8 بیانگر هشت پرتال پشتیبانی شامل اسپیکرهای هوشمند، تبلت‌ها، رایانه‌های شخصی، گجت‌های پوشیدنی، ابزارهای اتصال به خودرو، واقعیت‌مجازی و واقعیت‌افزوده، ایرفون‌های هوشمند و نمایشگرهای هوشمند است. عدد 1 نیز بیانگر اسمارت‌فون‌های ساخت شرکت است.

کسب‌وکار هندست‌های شخصی هواوی با تولید قطعات ارزان‌قیمت و ارائه خطوط مونتاژ به تولیدکنندگان برتر گوشی در جهان فعالیت خود را آغاز کرد.  اگرچه تا پیش از سال 2008 این برند موفق به کسب درآمد چندانی نشد؛ اما کماکان عنوان سومین تولیدکننده بزرگ قطعات موبایل در جهان را به خود اختصاص داد. اکنون چند سالی است که این برند به یک تولیدکننده مستقل و کلیدی تبدیل شده و تولید دستگاه‌های هوشمند مختلف را آغاز نموده است. تبدیل شدن هواوی از یک شرکت قطعه‌ساز به یک تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون، بخش عمده‌ای از راهبرد توسعه کمپانی در عصر فعلی و آینده به‌شمار می‌رود. در سال 2019 شرکت هواوی با کسب سهم 17.6 درصدی از بازار اسمارت‌فون و فروش بیش از 240 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به دومین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان پس از سامسونگ تبدیل شد.

فلسفه برند هواوی

ارتقای کیفیت زندگی از طریق ارتباطات یکی از اهداف تعریف شده در چشم‌انداز هواوی محسوب می‌شود. به تدریج تعداد بیش‌تری از مردم جهان از تجهیزات ارتباطی پرسرعت استفاده می‌کنند. بر اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال 2020، ارتباطات میان مردم و اشیاء محیط پیرامون آن‌ها نیازمند بیش از 50 میلیارد اتصال GPS، قطب‌نما، میکروفون و دوربین خواهند بود. هواوی برای ارضای این نیازمندی‌ها به ارائه راهکارهای سریع‌تر، هوشمندتر و کارآمدتر متعهد شده است.

تعامل نزدیک با مصرف‌کنندگان و مشتری‌مداری، بزرگ‌ترین فاکتور متمایزکننده هواوی از سایر رقبای این برند به‌شمار می‌رود. این کمپانی با راه‌اندازی 15 موسسه تحقیقاتی و 36 مرکز نوآوری اقدام به همکاری مستقیم با اپراتورهای مخابراتی شاخص در سراسر جهان نموده و فناوری‌های سفارشی و منحصربه‌فرد هر شرکت را در اختیار آن قرار می‌دهد.

در سال 2016 گروه مشاوره‌ای بوستون در رتبه‌بندی خود، هواوی را به‌عنوان چهل وششمین برند خلاق جهان معرفی کرد. هواوی در سال‌های 2015 و 2016 بیش‌ترین میزان ثبت اختراعات در جهان را به خود اختصاص داد. در ژانویه سال 2020 موسسه Brand Finance گزارش 500 برند ارزشمند در سراسر جهان را منتشر کرد و هواوی برای نخستین بار رتبه دهم را کسب کرد. نشریه فوربس در گزارش مربوط به ارزشمندترین برندهای سال 2019، شرکت هواوی را در جایگاه 97 قرار داد. این در حالیست که هواوی تنها برند چینی حاضر در این فهرست محسوب می‌شود.

منبع: 

https://itresan.com/293641/%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%aa%d8%ad%d9%88%d9%84-%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%88%db%8c-%d8%aa%d8%a8%d8%af%db%8c%d9%84-%d8%b4%d8%af%d9%86-%da%a9%d8%b3%d8%a8%e2%80%8c-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d9%88%da%86/





:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: