بررسی تأثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات در کشور
نوشته شده توسط : ساحل

سازمان فناوری اطلاعات ایران گزارشی از تأثیر ویروس کرونا روی کسب‌وکارهای این حوزه‌ را منتشر کرد. طبق گزارش با تداوم این اوضاع، ۶۱ درصد شرکت‌ها در کمتر از ۳ ماه تعطیل می‌شوند.

بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، عادات رفتاری مردم تحت تأثیر قرار گرفت، مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل شدند و مردم حضور خود را در سطح جامعه به حداقل رساندند. کسب‌وکارهای اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و در این مدت با پیچیدگی‌ها و چالش‌های زیادی مواجه شدند. ازآنجاکه هر کسب‌وکار با شبکه‌ی وسیع و متنوعی از مشتریان، تأمین‌کنندگان، نهادهای حاکمیتی و دولتی و... در ارتباط است و از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد، تأثیرپذیری هریک از اجزای این شبکه از شیوع کرونا، می‌تواند اثر متفاوتی روی کسب‌وکار بگذارد.

شاید در نگاه اول به‌نظر برسد که برخی کسب‌وکارها از شرایط جدید منتفع می‌شوند؛ اما ممکن است به‌دلیل تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر تأمین‌کنندگان آن‌ها، این کسب‌و‌کارها نیز نتوانند از فرصت پیش‌آمده برای توسعه‌ی فعالیت خود استفاده کنند؛ بنابراین شناخت رفتار و خواسته‌های کسب‌وکارها به حاکمیت کمک می‌کند تا سیاست‌های کارآمدتری را برای کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی شیوع ویروس کرونا روی شهروندان و کسب‌وکارها اتخاذ کند. ازهمین‌رو سازمان فناوری اطلاعات ایران پیمایشی را در تماس با مدیران ۱۰۰ شرکت منتخب از ۲۰۰۰ شرکتی که در سامانه‌ی نوآفرین (irannoafarin.ir) ثبت‌نام کرده بودند، انجام داده و نتیجه‌ی آن را منتشر کرده است. ۲۳ فروردین‌ ۱۳۹۹، همکاران معاونت سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران این پیمایش انجام داده است. همچنین، بخش دیگری از اطلاعات از سایت techrasa فارسی و پیوست گردآوری شده است که درادامه بخش‌هایی از آن را باهم مرور می‌کنیم.

نمودار
نمودار

دو تصویر بالا آماری کلی از تغییرات کسب‌وکارهای حوزه‌ی مختلف را نشان می‌دهد. برای بزرگ شدن تصاویر می‌توانید روی آن کلیک کنید.

تأثیر ویروس کرونا بر صنعت خدمات گرشگری آنلاین

بیشترین تأثیر ویروس کرونا بر استارتاپ‌های ایرانی در صنعت فروش آنلاین خدمات گردشگری اتفاق افتاده است. استارتاپ‌های «فلایتیو» و «علی‌بابا» بیشترین سهم از فروش بلیت‌های هوایی را دارند که به‌ترتیب ۷۵ درصد و ۸۰ درصد کاهش در میزان کل فروش را تجربه کردند. همچنین، این اتفاق به تعدیل نیرو در دو استارتاپ علی‌بابا و الی‌گشت منجر شد. در حوزه‌ی اجاره‌ی اقامتگاه‌های گردشگری نیز استارتاپ «شب» از کاهش ۷۰ درصدی رزرو اقامتگاه‌های گردشگری خبر داده است. «اسنپ‌تریپ» نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی رزرو هتل‌ها و کاهش ۶۵ درصدی خرید پروازها مواجه شده است.

در همین راستا مسعود طباطبایی، مدیرعامل علی‌بابا، اعلام کرد به‌دلیل مشکلاتی که درزمینه‌ی فعالیت شرکت‌های گردشگری از پاییز امسال تاکنون رخ داده، قرارداد ۱۸۲ نفر از نیروهای خود را تمدید نکرده است. به‌گفته‌ی طباطبایی، این شرکت ۷۵۴ نیروی انسانی داشته و به این ترتیب حدود ۲۴ درصد نیروهای خود را تعدیل کرده است. همچنین، این شرکت با مشکل استرداد بلیت‌های ثبت‌شده‌ی مسافران ازطریق پلتفرم نیز روبه‌رو است.

 

منبع:

https://www.zoomit.ir/2020/4/15/347502/corconavirus-effect-information-technology-businesses/





:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: